Minister Blok kondigt Tweede Kamer verbetering regelgeving t.b.v. functioneren VvE’s aan

Minister Blok kondigt Tweede Kamer verbetering regelgeving t.b.v. functioneren VvE’s aan

In navolging op het Algemeen Overleg van begin 2013 met de vaste Kamercommissie voor Wonen en Rijksdienst heeft Minister Blok twee onderzoeken laten uitvoeren; een onderzoek naar de wijze waarop tot opschaling of samenwerking van kleine VvE’s in één bouwblok gekomen kan worden en een onderzoek de mogelijkheden tot uniformering van de modelreglementen.

Inmiddels zijn beide onderzoeken uitgevoerd en de resultaten hiervan verwerkt in twee rapporten. Minister Blok heeft deze rapporten op 12 juni 2014 onder begeleiding van een Brief Minister Blok aan Tweede Kamer d.d. 12 juni 2014 voorgelegd.

Uniformering modelreglementen

De mogelijkheden tot uniformering van de modelreglementen zijn door mr. M.C.E. Van der Vleuten onderzocht en onder supervisie van prof. mr. R.F.H. Mertens opgenomen in het rapport ‘Rapport mogelijkheden tot modernisering wet en regelgeving VvE’s’. De inhoud van het rapport is onder andere tot stand gekomen door een tweetal expertmeetings en 20 interviews met proffesionals die op verschillende beroepsmatige wijze te maken hebben met VvE’s, zoals advocaten, notarissen en beheerders.

Uit het rapport blijkt dat de over het algemeen gedeelde conclusie is dat het algemeen verbindend verklaren van het huidige modelreglement niet zonder meer mogelijk is. Het is samengevat juridisch moeilijk haalbaar en kostbaar voor VvE’s, omdat de daaruit voortvloeiende verplichte wijziging van de akte van splitsing enkel kan plaatsvinden door tussenkomst van een notaris. In de brief aan de Tweede Kamer spreekt de minister overigens wel uit dat hij van mening is dat het meest recente modelreglement 2006 aan een update toe is.

Het rapport behandelt eveneens een aantal juridische vraagstukken ten aanzien van de huidige wet- en regelgeving. De meesten hiervan zijn enkel te realiseren middels een wetswijziging.

Opschaling of samenwerking van kleine VvE’s

Ten aanzien van de wijze waarop tot opschaling of samenwerking van kleine VvE’s in één bouwblok gekomen kan worden heeft Companen het rapport ‘Rapport Mogelijkheden tot opschaling van VvE’s gepubliceerd.

Uit het rapport blijkt onder andere dat in Nederland tweederde van de VvE’s naar behoren functioneert en eenderde deel matig tot slecht functioneert of een ‘slapende’ VvE betreft. Uit het rapport blijkt eveneens dat de problemen zich met name voordoen bij kleine VvE’s die uit twee of drie appartementsrechten bestaan. Deze kleine VvE’s zijn met name in de grote steden gevestigd. Door de kleine omvang van deze VvE’s is het in de praktijk vaak moeilijk om besluiten te nemen over het beheer en onderhoud van het gebouw dat de eigenaren gezamenlijk in eigendom hebben. Dit resulteert vaak tot structurerele onderhoudsachterstanden hetgeen een negatieve invloed heeft op woon- en leefbaarheid van de buurt.

Fysiek verbinden deze kleine VvE’s zich veelal tot één bouwblok van portiekwoningen. Hieruit is de gedachte ontstaan om een aantal kleine VvE’s samen te laten werken of samen te laten voegen tot één grotere VvE. In het rapport van Companen worden vijf mogelijke vormen van samenwerking en de ervaringen hiermee in de praktijk beschreven.

De minister onderschrijft tegenover de Tweede Kamer het belang op vrijwillige basis en gaat derhalve niet in op het eventueel verplicht stellen van opschaling.

Conclusie van de minister

In de praktijk dragen de nodige zaken al bij aan het tegengaan van de complexiteit van het appartementsrecht, zo verzorgt VvE-belang voorlichting en kennisbevordering, zijn gemeenten gericht bezig met het activeren van slapende of passieve VvE’s en wordt er gewerkt aan kwaliteitsverhoging bij VvE-beheerders, aldus Minister Blok. Hij geeft hierbij aan dat – gelet op de inhoud van de rapporten – dit kan worden versterkt door aanpassingen in de regelgeving die op VvE’s van toepassing is en dat hij ten behoeve hiervan nader onderzoek zal laten uitvoeren. Daarbij zal volgens de minister de prioriteit worden gegeven aan het verplicht stellen van een minimale vulling van het reservefonds en het eenvoudiger maken van financiering ten behoeve van verduurzaming van gebouwen van VvE’s.

Naar verwachting zal de uit het bovenstaande voortvloeiende voorstel voor nieuwe wet- en regelgeving in 2015 aan de Tweede Kamer worden voorgelegd.


    Het Programma Aanpak Stikstof (PAS) is van tafel. Hoe krijg ik mijn project toch van de grond?

    Het PAS is niet meer. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft daar op 29 mei 2019 korte metten mee gemaakt. De gevolgen voor plannen en projecten die effect hebben op de stikstofdepositie van stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden –…
    29 juli 2019

    Inhouden (termijn)betalingen in de bouw door een professionele opdrachtgever, wanneer mag dat?

    Wanneer tussen de aannemer en de opdrachtgever een geschil ontstaat tijdens de bouw is een opdrachtgever vaak geneigd om de (termijn)betalingen niet te voldoen. Daarmee beroep de opdrachtgever zich op een opschortingsrecht. Maar mogen de (termijn)betalingen wel tijdens de bouw…

    Werknemer niet beter af bij wetsvoorstel ‘Overgang van onderneming in Faillissement’

    Deze week is het wetsvoorstel ‘Overgang van onderneming in Faillissement’ voorgelegd. Doel van het wetsvoorstel is om de positie van werknemers bij een doorstart in faillissement te verbeteren. Dat klinkt sympathiek. Maar of de regeling uiteindelijk gunstig uitpakt? Dat dient…

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ja, ik hoor het graag als Van Riet iets publiceert